Češi mají často peníze ve dvou a někdy i ve více bankách
Vedou je k tomu nulové poplatky za užívání standardních bankovních služeb. Češi si dopřávají luxus rozložit své finance raději do více peněžních ústavů. Nejčastěji pak jednu banku využívají pouze pro běžné platby a účet v druhé bance si drží kvůli hypotéce a do třetí si pak třeba zašlou vždy peníze na spořicí účet. Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank má v současné době téměř 57 % běžný účet ve více než u jedné banky. S příchodem nových bank, jenž začaly nabízet účty bez poplatků, se situace zvyšuje. Pouze 3 lidé ze 100 ve věku od 18 do 60 let nejsou bankovními klienty. Celé 2/5 Čechů využívají 1 banku, a 3 lidé z 10 mají 2 banky. Klientem 3 a více bank je více než ¼ tedy více než 28 % respondentů.
Více účtů s výhodnou službou
Nejčastějším důvodem u klientů několika bank najednou je to, že u jednotlivých peněžních ústavů využívají pokaždé jen tu výhodnější službu. Lidé také chtějí mít peníze raději rozložené u více finančních společností, kvůli možné ztrátě. Někdy také banka konkrétní službu prostě vůbec nenabízí. Nový běžný účet za posledního půl roku si otevřelo 13 % lidí a každý 7. člověk tak pravděpodobně učiní v následujících 12 měsících. Nízké nebo nulové poplatky u běžných účtů jsou nejčastějším důvodem, proč lidé volí novou banku, což má vliv na 85 % dotázaných. Založení účtu osobně klient na pobočce zvládne do 15 minut.
Měníme i hlavní banku
Hlavní banku v minulém roce změnil každý 7. klient. Někteří klienti zkouší jiné banky kvůli jedné službě. Jiní rovnou změní současně i svou hlavní banku. Zajímavostí je, že tak obvykle označují tu banku, do které si nechávají posílat svou výplatu a stejně tak ji i nejvíce využívají pro své běžné placení. Hlavní banku v loni změnilo 14 % lidí. Jde o klienty velkých, tradičních bank, kam patří Česká spořitelna, kde jde o 31 %, Komerční banka s 18 % nebo Poštovní spořitelna s 12 % klientů. Za novou hlavní banku byla nejčastěji označována Air Bank, kde ji tak označilo 14 % klientů, Komerční banka a Fio banka měla shodně 12 % klientů, kteří ji takto označili. Češi se tedy přestávají bát a své banky už i mění a dovedou si mezi nimi vybírat.