Řemesla

Řemeslnictví jako novodobý zlatý důl?

V současné době můžete vydělávat jako manažer a žádný titul k tomu nebudete potřebovat. Postačí vám výuční list. Proč? Na trhu totiž chybějí řemeslníci a firmy se o ně přetahují pomocí vyššího finančního ohodnocení, které častokrát přesahuje i 40 tisíc korun měsíčně. To už je lákavá nabídka, avšak mladí lidé o fyzickou práci nestojí ani za takové výdělky. A může za to doba i společnost. Chodit v obleku jako manažer nějaké firmy je prostě „cool“, kdežto práce v montérkách „cool“ není.

Mnohé žádané specializované obory učilišť jako slévač, kovář, sklenář, tesař či lakýrník, tak mizí v zapomnění i z nabídky učebních oborů. A těch pár, které ještě zaučují nějaké učně, se z velké části snaží marně. Hodně učňů totiž taky sní o manažerském křesle a nikdo tak nevidí skutečný zlatý důl, který se v řemeslech poslední dobou utváří.

Nespolupráce školství s potřebami firem vede k nedostatku mnohých profesí, a tak se odhaduje, že mzdy žádaných řemesel se budou ještě zvyšovat. Už teď může šikovný řemeslník dosáhnout vysoké částky okolo 30 tisíc korun a to pouhé tři až čtyři roky po vyučení. Nutno podotknout, že v té době mladí adepti na manažerské pozice stále biflují zákony ve školních lavicích a na přibližně stejný výdělek si tak sáhnou až o sedm let později než vyučení řemeslníci. A to jen tehdy, pokud budou mít opravdu velké štěstí.

 

Kvalifikovaní řemeslníci si práci najdou v každém věku

Elektrikáři, svářeči, brusiči, zámečníci, soustružníci a obráběči kovů. Tihle všichni patří k nejžádanějším profesím dneška a věk nehraje žádnou roli. Důležité je umět a především chtít. Chtít pracovat svými vlastními silami a rukama. A to už je hodně těžké u někoho najít. Volných je proto i dost míst pro nekvalifikované pracovníky na pozici operátor výroby.

Mladí učni mají představy o manažerství nebo o vycestování do zahraničí. O poptávce po řemeslnících či o jejich skutečných výdělcích už nikoliv. Proto je podle předsedy Francouzsko-české obchodní komory, Constantina Kinského, nutné usilovat o propagaci a popularizaci tradičních průmyslových profesí, aby si Česká republika udržela svou konkurenceschopnost v průmyslové výrobě.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..