Nové podmínky home office
Rok 2023 se nese v duchu legislativních změn v zákoníku práce. Připravovaná novela mimo jiné mění a doplňuje pravidla tzv. práci na dálku, kterou běžně označujeme jako home office. Jaké zásadní body by se změnily?
Rovnováha na prvním místě
Zásadní změnou, která souvisí s evropskými standardy, je zavedení takzvané work-life balance směrnice. Tato evropská směrnice ze zabývá sladěním osobního a pracovního života a po členských státech vyžaduje její dodržování. Jednoduše řečeno umožňuje směrnice vybraným skupinám „pružné uspořádání práce“. Jednou z možností je právě využití možnosti výkonu práce v režimu home office. Nárok na home office mají zaměstnanci pečující o dítě mladší než 15 let, těhotné zaměstnankyně a také zaměstnanci, kteří prokážou, že převážně sami dlouhodobě pečují o osobu, která je závislá na pomoci jiných.
Pokud tomu nebrání povaha práce nebo jiné provozní důvody, je zaměstnavatel povinen tuto žádost vyslyšet.
Elektronické uzavírání dokumentů
Dohoda o výkonu práce v režimu home office musí být sice písemná, ale novela přináší i možnost uzavírat pracovněprávní dokumenty elektronicky. Dohoda musí obsahovat kromě základních informací také způsob zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) zaměstnavatelem, včetně její kontroly. V případě pracovního úrazu je zaměstnavateli umožněno vstoupit do místa výkonu práce, aby ověřil a objasnil jeho příčiny.
Přečtěte si také: Udržitelnost v podnikání
A co náklady zaměstnance na home office?
Novela myslí také na náhradu nákladů zaměstnance. Stanovuje povinnost zaměstnavatele hradit náklady spojené s výkonem práce v režimu home office. Částka by měla činit 2,80 Kč za každou započatou hodinu práce a konečná suma by měla být vyplácena samostatně.
Novela ještě není schválená, a proto je možné, že se její podoba ještě změní. Už teď novinky vyvolaly velké ohlasy i pobouření.
[…] Přečtěte si také: Nové podmínky home office. […]
[…] Přečtěte si také: Nové podmínky home office. […]