Máte nárok na vrácení plné výše zájezdu po krachu cestovky?
Odpověď je zcela jasná. Ano máte. Podle Ústavního soudu mají nárok na plnou náhradu ceny všichni klienti cestovních kanceláří, které zkrachují. Nehledí se přitom na výši pojistného limitu zkrachovalé cestovní kanceláře. Pojišťovny vám prostě musí vrátit plnou výši zájezdu neboli přesně tolik, kolik jste za dovolenou zaplatili.
Už se nesmí stát, že byste od pojišťovny obdrželi o pár tisíc korun méně, jako tomu bylo ještě na konci loňského roku. Ústavní soud řešil nejeden případ takového šizení klientů a proto se od 1. ledna 2016 změnila právní úprava. Ta klade vyšší nároky na smlouvy o pojištění proti úpadku pro cestovní kanceláře. Prý se v ní však nevyskytuje, že by pojišťovny měly náhradu škody hradit v neomezeném rozsahu, tvrdí mluvčí Generali pojišťovny, Jiří Cívka. Soudce zpravodaje Jaroslav Fenyk však trvá na tom, že i po novele platí povinnost hradit klientům plnou cenu zájezdu. Poukázal na zjevný úmysl zákonodárce i na závazky plynoucí z členství v Evropské unii. „Domnívám se, že výklad Ústavního osudu je správný,“ řekl Fenyk.
Jak celý spor i se vzniklou změnou začaly?
Všechno se stalo na základě podání stížnosti na Generali pojišťovnu, která za neuskutečněnou dovolenou v Turecku vyplatila dvojici z Prahy o sedm tisíc korun méně, než kolik činila původní cena zájezdu. Tento spor byl zaznamenám ještě v době před právní úpravou. Pojišťovna se oháněla smlouvou s cestovní kanceláří a jejími limity proti úpadku. Stížnost poškozené dvojice u Obvodního soudu neprošla, ale Ústavní soud zamítl zase stížnost Generali pojišťovny ve sporu s jinými klienty. Nález tehdy vyvolal kritiku Generali i dalších pojišťoven a ty se hodlají bránit u Evropského soudního dvoru.