Prodej zboží do USA nebo EU přes Amazon: Čemu věnovat pozornost
Plánujete prodej svého zboží na Amazonu či podobném distribučním kanálu a budete expedovat vzešlé objednávky také do USA nebo zemí Evropské unie? Poradíme vám, na co si dát na Amazonu pozor, a to včetně možného DPH v zemích exportu.
Amazon je skvělá platforma, díky které dosáhnete na miliony potencionálních zákazníků. Základem je mít unikátní produkt, se kterým se v záplavě konkurence neztratíte. Máte jej? Gratulujeme! Myslete však na to, že za uskutečněnou objednávku zaplatíte zhruba 15 procent Amazonu jako provizi.
Jak registrovat vaši firmu?
To provedete na této stránce. Produkty musí mít dokonalé popisky a obrázky, stejně tak musíte obratem reagovat na dotazy zákazníků, sledovat ceny konkurence a jejich slevové akce. Rozhodnout se musíte také o způsobu vyřizování objednávek. Amazon nabízí dvě varianty pod zkratkami FBA a FBM.
FBA – máte na starosti celou logistiku
Zkratka slov Fulfillment by Merchant. Jinými slovy: sami si objednávku vyřídíte, zabalíte a zašlete zákazníkovi. Vy následně spravujete i problematiku vrácení produktů, reklamací, dotazů a stížností zákazníků. Přečtěte si rady sestavené přímo Amazonem pro perfektní start prodeje na požadovaném trhu.
Výhody:
- platíte nižší poplatky Amazonu
Nevýhody:
- musíte mít sklad produktů, to znamená náklady navíc
- staráte se o balení a rozesílání objednávek zákazníkům
- vyřizujete reklamace a stížnosti
Náš tip: Rychlost dodání objednaného zboží k zákazníkovi je na Amazonu jednou ze zásadních položek, která (samozřejmě vedle kvality zboží) rozhodne o znění vašeho hodnocení. Vsaďte na ověřeného a spolehlivého logistického partnera. Na trhu funguje již několik let například společnost Balík do zahraničí, která nabízí díky velmi výhodné pozici u předních společností jako UPS, TNT, FedEx, nebo DHL opravdu bezkonkurenční ceny. Poslat balík do USA či kamkoli jinam nebude díky nim žádný problém! Přečtěte si i další užitečné informace spojené s procesem přepravy zásilky do zahraničí.
FBM – logistiku vám zajistí Amazon
Zkratka pro Fulfillment by Amazon. Pokud vám přerůstají objednávky přes hlavu, nebo očekáváte velký odbyt, který nezvládnete zprocesovat, zvolte tuto službu. Pouze naskladníte produkty do skladu Amazonu a on se sám postará o vyřízení objednávky a kompletní komunikaci se zákazníkem. Marketing a propagace vašeho eshopu zůstává stále na vašich bedrech.
Výhody:
- přístup k bonitním zákazníkům Amazon Prime, kteří vyžadují expres dopravu, tu mají u objednávky nad 35 dolarů zdarma
- upřednostňování FBA prodejců ve výpisu některých kategorií
Nevýhody:
- platíte vyšší poplatky za komfortní služby
Čárový kód EAN
Každý jednotlivý produkt, který budete na Amazonu nabízet, potřebuje vlastní kód. Amazon podle tohoto unikátního čárového kódu páruje stejné produkty a vzájemně porovnává jejich ceny. Nabídky s nižšími cenami se řadí nahoru, ty nejlepší nabídky spolu soupeří o označení Buy Box. Na internetu jednoduše naleznete několik společností, které se zajištěním čárových kódů zabývají.
Co je to Buy Box?
Amazon provozuje v rámci svého nákupního systému službu nazvanou Buy Box, která je vložena na stránce s detailními informacemi o produktu. Tedy v místě, kde se zákazník rozhoduje o vložení produktu do košíku. Na základě EAN kódu srovnává Amazon stejné výrobky, které následně na základě ceny a za pomoci kvalitativních hodnocení soupeří o zobrazení v Buy Boxu. Pro prodejce jde o velmi lukrativní záležitost, která je však řazena dle unikátního Amazon algoritmu.
Jak se vypořádat s DPH?
Prodej zboží do EU neplátcům DPH
Pokud jste plátcem DPH a prodáváte zboží do států EU neplátcům, prodáváte jej s českou DPH a místo plnění je v tuzemsku, tedy v Čechách. Vystavíte běžný daňový doklad (nelze použít zjednodušený). Plnění vykážete v rámci daňového přiznání v ČR.
Prodej zboží do EU plátcům DPH
Jste-li plátcem DPH a prodáváte zboží do států EU plátcům registrovaným k DPH v některém členském státu EU, můžete plnění osvobodit od DPH podle § 64. Registraci k DPH u dané firmy ověříte zde. Vystavíte běžný daňový doklad (opět nelze vystavit zjednodušený). Na dokladu neuvádíte sazbu a výši DPH, uvedete ale odkaz na český zákon o DPH, nebo na předpis EU, podle kterého plnění osvobozujete od DPH. V přiznání k DPH vykážete plnění v souhrnném hlášení, v kontrolním hlášení jej neuvádíte.
Registrace k DPH v zemích EU
V jiné zemi EU se musíte registrovat k DPH v případě, že dodáváte zboží neplátcům DPH a překročíte limit pro registraci do dané země. Do limitů pro registraci v jiných členských státech EU se započítává pouze zboží, které jste dodali osobám, pro které pořízení tohoto zboží není předmětem daně, tedy převážně běžným (nepodnikajícím) občanům. Limity jednotlivých zemí naleznete v pokynech k přiznání k DPH. Například Slovensko i Rakousko mají limit 35.000 EUR, což je cca 945.000 Kč za kalendářní rok. Jakmile zjistíte, že jste vázáni daňovou povinností v dané zemi, je nutné zahájit komunikaci s daňovou správou v příslušné zemi, ať už osobně či s využitím služeb prostředníka.
Zde je nutné zdůraznit dva aspekty daňové problematiky:
1.) Politické pozadí daňového systému, které nutí uživatele ke sledování daňového vývoje a změn zákonů i přístupu země k plátcům daně v praxi.
2.) Sledovat odlišnosti v pravidlech a přístupu jednotlivých zemí. Relativně malé odlišnosti v rámci EU k DPH a výrazné odlišnosti v přístupu jednotlivých zemí USA. V praxi to pak znamená, že každý vstup na nový trh by měl být podmíněn alespoň základním průzkumem lokálních daňových pravidel. Vyhnete se tak následnému nepříjemnému zjištění vůči vaší finanční bilanci.
Specifika DPH v kontextu využívání Amazonu
Ta spočívají v potenciálních povinnostech registrace k DPH v zahraničí a odvodové povinnosti v jiných státech. Některé z těchto povinností mohou být pro subjekty až překvapivé a týkají se ve větší či menší míře většinou uživatelů prodávajících prostřednictvím Amazonu, ale nikoliv výlučně. V kontextu USA jsou pak některá nezbytná technická řešení odvodu sales tax v našem evropském chápání nestandardní.
Sbírejte pozitivní recenze!
Začali jste na Amazonu prodávat, nabízíte kvalitní zboží i bezproblémové služby. Narazili jste na problémového zákazníka? Vyjděte mu maximálně vstříc, protože i na Amazonu platí, že zákazník má vždycky pravdu. Pokud totiž dostanete kvůli němu a několika dalším negativní recenze, vaše skóre na Amazonu klesne a vy ztratíte pozici, kterou jste tak dlouho budovali.
Stále si nevíte rady s některými kroky při registrování vaší firmy na e-shopu? Přečtěte si kompletní informace od Amazonu.