Je rodinný byznys dobrá volba?
Mnoho franšízových firem bylo dříve jen rodinnými firmami, které se rozhodly k razantnímu kroku, a sice k takovému kroku, že za pomocí zcela neznámých lidí rozšíří rodinnou značku do světa. Mnoho lidí by si řeklo, že to byl krok, který absolutně zničil zarytě rodinné společnosti, ale naopak. Díky tomuto kroku došlo k rozšíření tolika značek, které fungují dodnes – a úspěšně. K nim se řadí například legendární společnost Baťa, která taky je a stále bude rodinnou firmou, i když má na světě mnoho franšízových prodejen. Dalším jmenovaným bude firma Brouk&Babka nebo Jawa či ČKD.
Bohužel mnoho původně rodinných firem se už rodinnou firmou nazývat nemohou, a to z toho důvodu, že už nežijí rodinní příslušníci. Většina rodinných firem vznikla kolem roku 1989.
Jak by měla taková rodinná firma fungovat?
Ať už je rodinných firem v České republice kolik chce, hrají důležitou roli na trhu. Možná bychom tedy mohli nahlédnout pod pokličku těmto firmám. Otázkou třeba je, jak vlastně takové firmy fungují.
Naprostou prioritou rodinných firem je to, aby byly vztahy zcela bezproblémové. Je to z toho důvodu, že zbytečné rozepře nikdy neprospívají podniku jako takovému. Samozřejmě, ne vždy se rodinní příslušníci shodnou, ovšem i tak je nutné zmínit, že hlavní cíl firmy musí všichni majitelé firmy sdílet.
Vše musí fungovat od začátku
Jestliže zvažujete rozjet rodinný byznys, musí vše fungovat už od naprostého začátku. Nejhorší je, když se firma postaví na nepříjemných základech, které nesdílí bohužel všichni rodinní příslušníci. Pokud se firma postaví na pevných základech a bude fungovat už od naprostého začátku, má velkou výhodu oproti jiným firmám, protože bude lépe snášet nejen překážky, ale bude se taky pružněji, rychleji a lépe rozhodovat.
Bonusem je, že firma může rodinu ještě více semknout dohromady, i když pak později začne fungovat na franšízovém konceptu, stále bude jádro rodinné.