Rozjeďte pobočku už známé společnosti. Víte jak?
Dneska se dá podnikat opravdu různě. Nejčastěji se lidé pouští do gastronomie, protože u tohoto oboru je jasné, že vydrží dlouho – lidé přeci potřebují jíst. Někteří lidé však touží po podnikání, ale nechtějí rozjíždět svůj podnik od úplného začátku – nechtějí si budovat svou vlastní značku, nechtějí se prát s konkurencí, nechtějí pracně shánět svou klientelu. Proto se rozhodnou podnikat na základě franchisingu. Už jste o tom slyšeli?
Franchisingu se nejdříve všichni obávali, protože to bylo něco, co přišlo ze zahraničí a čemu jsme měli najednou svěřit veškerý svůj majetek. Jelikož si v době, kdy franchising přišel do České republiky, lidé chránili své podnikání, nechtěli mít s franchisingem nic společného. Naštěstí už je všechno jinak a jedná se o systém podnikání, který využívá každá druhá společnost.
Podnikat na základě franchisingu totiž umožňuje majitelům společnosti se neustále rozrůstat, aniž by hnuli prstem. O jejich pobočku jejich značky se totiž stará franšízant, který si odkoupil licenční smlouvy a nastartoval tak své podnikání – bez toho, aniž by musel zakládat svou vlastní značku nebo ji budovat na trhu.
Jaké firmy podnikají pomocí franchisingu?
Dneska už franchising je u každé druhé společnosti. Pomocí tohoto druhu podnikání působí na trhu celá řada rychlých občerstvení, mezi které se řadí například McDonald’s nebo Bageterie Boulevard. Z českých společností se nejvíce do franšízových systémů pouští lékárny – například lékárna Na zdraví, která se chce dostat do trojice nejlepších lékáren v Česku.
Můžu být franšízantem i já?
Franšízantem se může stát naprosto kdokoliv. Chce to mít jenom nápady, které jste ochotni dovést až k realitě, chce to vybrat si správnou franšízu, složit poplatek za licenční smlouvu, podepsat licenční smlouvu a sehnat místo, kde bude vaše pobočka stát.
S výběrem zaměstnanců a se zaškolováním či s vybavením většinou pomůže samotná společnost.