Váš věk nerozhoduje při rozhodnutí podnikat
Věk, kdy začínáte podnikat, není ničím stanovený. Pokud právě pracujete, po dobu zaměstnání načerpáte spoustu zkušeností a v podnikání je pak můžete zúročit. Žádná doba není ztrátou času. Nemusíte být mladý, flexibilní a dynamický mladík a i když je vám třeba 50 let a víc, neujel vám vlak. Zakladatelé společností jako je Seznam.cz, Google, Facebook, nebo Microsoft, nebyli žádní mladíci, ale lidé ze zkušenostmi. Podle studie od firmy Bisnode je třeba z pohledu věřitelů riziková zejména skupina mužů do třiceti let. To znamená, že opravdu nikdy není pozdě.
Jak si stojí výzkum
Výzkumy prováděné v této oblasti jsou dosti složité. Napříč živnostníky a firmami je těžké udělat nějaký vypovídající výzkum. Světovou srovnatelnost nám může poskytnout třeba GlobalEntrepreneurship Monitor z let 2006 až 2010. Tehdy bylo 800 000 náhodně vybraných lidí v 60 zemích světa podrobeno výzkumu. 9 % z nich byli podnikatelé, část podnikání zvažovala, ostatní byli šetřeni pro varianty srovnání.
Rozdíly lze najít mezi vyspělými a méně vyspělými zeměmi. Ve vyspělých zemích jde o osobní nezávislost, v méně rozvinutých zemích pak nebyla lepší příležitost jak se uplatnit. Vzdělání úspěšných podnikatelů je srovnatelné, vesměs jde o vysokoškolsky vzdělané lidi. Lidé s nižší formou vzdělání dosahují při jejich podnikání v průměru nižší úspěšnosti a schopnosti růst. Pro růst je důležitější zaměření na vývoz, u méně vyspělých trhů lze dosáhnout růstu i na domácí půdě. Pouze 3000 lidí, nebo asi 4 podnikatelé ze 100, založí firmu, která má růst alespoň o 20 % ročně.
Pokud jde o věk podnikatelů je světově srovnatelný. Posuny v obvyklém věku zakladatelů společností mezi výzkumy staršími a těmi novějšími dokáží sledovat demografický vývoj. Souhrnná zpráva od DaneaStanglera z Kauffmanovy nadace z roku 2013 dokazuje, že se není třeba obávat postupného stárnutí obyvatelstva ve vyspělých zemích a také prodlužování věku. Určitě netlumí chuť podnikat. Podniká se v každém věku a na vrcholu se lidé ocitají teprve kolem 40 let. To je statisticky nejúspěšnější doba na založení firmy s nejlepšími vyhlídkami na úspěch.Tak to vyšlo i při sledování dané obchodní úspěšnosti 1000 záměrů, které byly přijaty do Founder Institute. Vyšší věk než 40 let už nepřidává o moc víc užitečných životních zkušeností.
Dlouhodobě bylo sledováno i 5000 amerických firem ve výzkumu KFS, tedy podle Kauffmana 2013, kdy byl zjištěn průměrný věk zakladatelů společností 45 let. Mnozí z nich ale třeba nezakládají svou první firmu. Nejvíce podnikatelů, kteří zakládají svou první firmu, začíná ve věku 35 až 44 let. Chuť podnikat upadá až po 55. roce života a firmy založené v tomto věku vykazují o něco málo nižší růst.
Asi půl procenta je jich vysoce růstových podle měřítek výzkumu od Nesty, oproti 0,56 procentům firem se zakladatelem mladším 50 let. Do 55 let věku zakladatele společnosti je statistický rozdíl týkající se růstového potenciálu firmy v porovnání s věkem jeho zakladatele zanedbatelný. 2/3 lidí v tomto věku už ale nezakládají svou první firmu.
Pokud jde o vysokoškolské vzdělání, podle GEM 2011, z 502 technologických společností, které založili rodilý Američané v období let 1995 až 2005, s obratem minimálně 1 milion dolarů a nejméně s 20 zaměstnanci je následující skóre. 92 % mělo bakalářské vzdělání, 31 % mělo magisterské a desetina z nich měla doktorát. Společnosti byly založeny 13 až 21 let po dokončeném vzdělání. 2 x tolik zakladatelů mělo při založení přes 50 let. Předchozí podnikatelská zkušenost nebyla zkoumána.
Ze 479 zkoumaných firem byly 2/3 rozběhnuty formou vlastních úspor, 52 % případů použilo bankovní úvěr a 34 % firem bylo uvedeno na trh na dluh na kreditní kartě. Peníze od rizikových a andělských investorů byly použity u 15 % firem.
Jak a kdy tedy podnikat?
Začněte v jakémkoliv věku, ale buďte obezřetní a stůjte oběma nohama na zemi. Další financování snáze získáte, pokud máte první výsledky. Pak musíte kvůli růstu společnosti být ochotni pustit podíl na firmě za vstup dalších peněz. Musíte se naučit zacházet s penězi. Žijte za 3/4 toho, co vyděláváte. Může přijít mnoha neočekávaných věcí jako je fúze, prodej firmy, změna vedení, posun na daném trhu. Vlastní úspory pak rozhodnou o vašem dalším osudu. Zda půjdete do zaměstnání nebo zkušenosti zúročíte podnikáním.